24. februar 2025

Sådan overvinder du dine største marketingudfordringer som servicevirksomhed

Statistikken fortæller, at mere end 60 % af servicevirksomheder lukker inden for de første 5 år. 

Det er en barsk realitet, der understreger, hvor udfordrende det kan være at drive virksomhed. Mange lukninger skyldes ikke mangel på passion eller faglighed, men derimod manglende strategisk retning, ineffektive beslutninger og en række fejl, der kunne være undgået. 

Denne her artikel er primært henvendt til virksomhedsejere, som ikke selv har indgående kendskab til marketing og bureaubranchen, eller simpelthen ikke har tid til at varetage marketing selv.

Typiske udfordringer og løsninger

Grundlæggende kræver alle løsninger, at du enten har en uvildig marketingrådgiver eller en intern marketingkompetence til rådighed, der kan fungere som din objektive strategiske sparringspartner. Det er en præmis, du aldrig må undervurdere. Er en af disse ikke til stede, oplever vi alt for ofte, at virksomheder spilder deres marketingbudgetter. Du har brug for en uvildig rådgiver, fordi hverken bureauer eller freelance marketingkonsulenter er objektive. De driver en virksomhed ligesom din, og de vil derfor altid have økonomiske interesser i de anbefalinger de kommer med og vil derfor aldrig være 100 % objektive.

Her er de typiske udfordringer og hvordan du kan løse dem:

Forkert valg af samarbejdspartnere

  • Udfordring: At indgå et samarbejde med bureauer eller leverandører uden de nødvendige erfaringer og kompetencer til at gennemskue det du indkøber, er næsten med garanti dømt til fejlinvesteringer og manglende resultater.
  • Løsning: Du har behov for en uvildig marketingrådgiver eller en intern marketingkompetence, der kan fungere som din objektive sparringspartner og kvalitetssikrer dine samarbejdspartnere. deres samarbejdsaftaler og deres leverancer.  

Læs også: (endnu ikke udgivet): Uvildig marketingrådgivning er en investering ikke en omkostning.

Utilstrækkeligt kendskab til sin målgruppe

  • Udfordring: Mange virksomheder ved ikke nødvendigvis, hvem deres ideelle kunder er og kender heller ikke deres kunders livstidsværdi, og har derfor svært ved at vide, hvilke digitale kanaler deres potentielle kunder færdes på og hvor store budgetter der kan investeres på, at få en kunde.
  • Løsning: Du har behov for en uvildig marketingrådgiver eller en intern marketingkompetence, der kan fungere som din objektive sparringspartner. Det er vigtigt, at du har en dybere forståelse af dine kunder og deres livstidsværdi. På den måde ved du, hvilke kanaler du skal investere dine marketingbudgetter i, og hvor store budgetter du kan investere. 

Manglende marketingstrategi

  • Udfordring: Uden en klar plan for, hvordan kunder skal tiltrækkes og fastholdes, bliver marketingindsatsen tilfældig og ineffektiv. Det koster tid og penge uden at skabe de nødvendige resultater.
  • Løsning: Du skal have udarbejdet en klar marketingstrategi, hvor konkrete mål, målgruppe og marketingkanaler identificeres. 

Dårlig økonomisk planlægning

  • Udfordring: Forkert prissætning, fejlinvesteringer og manglende kontrol over faste udgifter kan hurtigt presse din virksomhed økonomisk.
  • Løsning: Du har behov for sparring om prissætning og optimering af omkostninger, samt anbefalinger til, hvor du skal investere dine marketingbudgetter.

Ingen digital synlighed og en middelmådig hjemmeside

  • Udfordring: En dårligt designet hjemmeside og manglende synlighed på Google kan afskrække potentielle kunder og skade dit professionelle omdømme.
  • Løsning: Du skal have optimeret din digitale tilstedeværelse, så din hjemmeside og dine digitale kanaler er målrettet til din målgruppe og opfylder deres forventninger. 

Dårlig prioritering af tid

  • Udfordring: Som virksomhedsejer kan man have en tendens til at tro, at man skal og bør kunne klare alt selv. Det er særligt risikabelt for dig der driver servicevirksomhed, som der typisk lever af at sælge din tid. Din tid skal derfor prioriteres på at skabe salg og omsætning og derved likviditet, og har du yderligere timer til rådighed, bør de investeres i at optimere den daglige drift og dine ydelser.
    Det er en stor risiko at løbe, hvis du både skal levere dine ydelser, styre den daglige drift, agere marketing ansvarlig, styre dit bogholderi, ect. ect. 
  • Løsning: Baseret på vores 15 + erfaring inden for digital marketing, hjælper vi dig med at identificere, hvilke marketingopgaver der med fordel kan outsource til specialister og hvilke du selv kan varetage.
    Derudover kan du benytte os til sparring omkring din virksomhed generelt, da vi selv driver egne servicevirksomheder og har gjort det i mere end 10 år. Med vores sparring og støtte frigør du tid til at fokusere på din kerneforretning og de aktiviteter, der skaber direkte værdi.

Hvordan undgår du at blive en del af statistikken?

At drive en servicevirksomhed er hårdt arbejde, men med den rette sparring og strategi kan du undgå mange af de fejl, der gør at andre desværre må lukke. 

Læs også: 64 % af alle servicevirksomheder lukker – undgå at blive en del af statistikken.

 

Vi hjælper dig med at træffe de rigtige valg

Hos Klary arbejder vi for at hjælpe din virksomhed gennem udfordringerne og få fokus på de løsninger, som vi ved kan løse mange af ovenstående udfordringer. 

Kontakt os i dag, og lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at vækste.

Læs også: Det ideelle marketingsetup for små og mellemstore virksomheder.

 

Få uvildig & gratis rådgivning

Adresse

Rosendal 1C
2860 Søborg
apartmentenvelopesmartphone