31. december 2024

64 % af alle servicevirksomheder lukker, undgå at blive en del af statistikken

Ejerne af Servicevirksomheder er ofte kendetegnet ved, at de brænder for deres håndværk og drømmer om frihed og det at være chef i egen hule. Det er et stærkt fundament, fordi passion og faglig stolthed er grundstenene til succes. Der er bare et lille men uden styr på den daglige drift, forretningsstrategi og digital marketing, kan det hurtigt blive en udfordring at skabe vækst.

Ifølge Danmarks Statistik overlever kun 36 % af servicevirksomheder de første fem år. Det gør branchen til den branche med flest virksomhedslukninger på tværs af alle sektorer. Kilde

Mange servicevirksomheder kæmper de første år med at skabe vækst og overskud og for mange ender det desværre med, at de må lukke.

Men hvad kan du som virksomhedsejer gøre for at minimere risikoen for, at din virksomhed bliver en del af denne kedelige statistik?

Start med at kende dine svagheder og styrk din virksomhed

En af de vigtigste ting, du som virksomhedsejer kan gøre, er hurtigt at identificere dine svagheder. Når du ved, hvor du har brug for hjælp og hvad du har brug for hjælp til, så er det langt nemmere at finde de kompetencer, som du bør styrke din virksomhed med. Det kan være ved at ansætte medarbejdere internt, eller samarbejde med eksterne partnere, som der kan dække de områder, hvor du selv mangler viden eller erfaring.

3 hovedområder du som virksomhedsejer bør være opmærksom på

  • Prissætning & økonomisk overblik
  • Forkert prissætning: Mange servicevirksomheder sætter deres priser alt for lavt for at tiltrække kunder. Det underminerer lønsomheden og skaber en forretningsmodel, der ikke er bæredygtig.
  • Mangel på økonomisk overblik: Uden en klar forståelse af indtægter, omkostninger og cashflow risikerer virksomheden at løbe tør for likviditet.
  • For høje faste udgifter: For store eller forkerte investeringer i lokaler, varelager, udstyr, hjemmeside eller marketing, kan hurtigt dræne økonomien.

  • Marketing, kundeservice og mersalg
  • Ingen digital tilstedeværelse: Det er vigtigt at kende din målgruppe, hvilke digitale kanaler de befinder sig på, og din kundes livstidsværdi. Uden en solid marketingstrategi og eksekvering vil din virksomhed være usynlig for potentielle kunder.
  • Kundeservice: må detaljer kan have stor betydning for kundetilfredsheden. En god kundeoplevelse skaber loyalitet, mersalg og øger sandsynligheden for anbefalinger, som er guld værd for enhver servicevirksomhed.

  • Virksomhedsejerens tid og ressourcestyring
  • For meget tid på drift og administration: Mange virksomhedsejere bruger for meget tid på interne opgaver frem for at fokusere på kundetiltrækning og salg.
  • Marketingstrategi: Hvis du ikke har kompetencerne internt, bør du overveje en uvildig rådgiver. Marketingbureauer tilbyder sjældent uvildig rådgivning, da de har en økonomisk interesse i at sælge dig deres egne ydelser.
  • Overbelastning og udbrændthed: Når virksomhedsejere forsøger at håndtere alt selv, bliver tingene tit gjort enten halvt, forkert eller slet ikke og i værste fald, går ejeren ned med stress.

Får du styr på og optimeret disse områder, er du allerede kommet et godt stykke vej mod at skabe en sund virksomhed.

Uvildig rådgivning – en forholdsvis ny og tiltrængt mulighed for virksomheder

Mange virksomhedsejere er af gode grunde ikke klædt på til alle discipliner og områder, når det handler om at skabe en virksomhed. Med forholdsvis små tiltag og sparring kan du som virksomhedsejer optimere dine chancer markant for at opnå succes, dette gælder også, hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed.

Uvildige rådgivere inden for marketing og forretningsstrategi er et forholdsvis nyt fænomen, men det er en tiltrængt løsning for virksomhedsejere. En uvildig rådgiver har ingen økonomisk interesse i specifikke løsninger og anbefalinger og arbejder udelukkende for dig og din virksomheds interesser.

Målet er at hjælpe dig med at:

Undgå forkerte investeringer
Optimere dine marketingbudgetter
Fungere som din betroede rådgiver, der kun har dine interesser for øje

Læs mere om: Interne medarbejdere vs. eksterne specialister – Fordele og ulemper

Hvem er vi hos Klary?

Hos Klary hjælper vi virksomheder med at træffe bedre beslutninger om forretningsstrategier og marketing. Vi deler løbende inspiration og konkrete råd på vores blog, så du kan få styringen over din virksomheds fremtid.

Hvem står bag?
Stifterne af Klary har gennem mange år som både virksomhedsejere og ansatte i marketingbureauer set, hvor mange virksomheder der har det svært, især med de områder, som vi netop har gennemgået i denne her artikel.

Klary er skabt for at give uvildig rådgivning, uden økonomiske interesser i de anbefalinger vi kommer med.

Læs også: Sådan overvinder du dine største udfordringer som servicevirksomhed

Vi står gerne til rådighed for en gratis og uforpligtende snak om, hvad vi kan hjælpe dig med. 

 

Få uvildig & gratis rådgivning

Adresse

Rosendal 1C
2860 Søborg
apartmentenvelopesmartphone