Ejerne af Servicevirksomheder er ofte kendetegnet ved, at de brænder for deres håndværk og drømmer om frihed og det at være chef i egen hule. Det er et stærkt fundament, fordi passion og faglig stolthed er grundstenene til succes. Der er bare et lille men uden styr på den daglige drift, forretningsstrategi og digital marketing, kan det hurtigt blive en udfordring at skabe vækst.
Ifølge Danmarks Statistik overlever kun 36 % af servicevirksomheder de første fem år. Det gør branchen til den branche med flest virksomhedslukninger på tværs af alle sektorer. Kilde
Mange servicevirksomheder kæmper de første år med at skabe vækst og overskud og for mange ender det desværre med, at de må lukke.
Men hvad kan du som virksomhedsejer gøre for at minimere risikoen for, at din virksomhed bliver en del af denne kedelige statistik?
Start med at kende dine svagheder og styrk din virksomhed
En af de vigtigste ting, du som virksomhedsejer kan gøre, er hurtigt at identificere dine svagheder. Når du ved, hvor du har brug for hjælp og hvad du har brug for hjælp til, så er det langt nemmere at finde de kompetencer, som du bør styrke din virksomhed med. Det kan være ved at ansætte medarbejdere internt, eller samarbejde med eksterne partnere, som der kan dække de områder, hvor du selv mangler viden eller erfaring.
3 hovedområder du som virksomhedsejer bør være opmærksom på
Får du styr på og optimeret disse områder, er du allerede kommet et godt stykke vej mod at skabe en sund virksomhed.
Uvildig rådgivning – en forholdsvis ny og tiltrængt mulighed for virksomheder
Mange virksomhedsejere er af gode grunde ikke klædt på til alle discipliner og områder, når det handler om at skabe en virksomhed. Med forholdsvis små tiltag og sparring kan du som virksomhedsejer optimere dine chancer markant for at opnå succes, dette gælder også, hvis du driver en enkeltmandsvirksomhed.
Uvildige rådgivere inden for marketing og forretningsstrategi er et forholdsvis nyt fænomen, men det er en tiltrængt løsning for virksomhedsejere. En uvildig rådgiver har ingen økonomisk interesse i specifikke løsninger og anbefalinger og arbejder udelukkende for dig og din virksomheds interesser.
Målet er at hjælpe dig med at:
✔ Undgå forkerte investeringer
✔ Optimere dine marketingbudgetter
✔ Fungere som din betroede rådgiver, der kun har dine interesser for øje
Læs mere om: Interne medarbejdere vs. eksterne specialister – Fordele og ulemper
Hvem er vi hos Klary?
Hos Klary hjælper vi virksomheder med at træffe bedre beslutninger om forretningsstrategier og marketing. Vi deler løbende inspiration og konkrete råd på vores blog, så du kan få styringen over din virksomheds fremtid.
Hvem står bag?
Stifterne af Klary har gennem mange år som både virksomhedsejere og ansatte i marketingbureauer set, hvor mange virksomheder der har det svært, især med de områder, som vi netop har gennemgået i denne her artikel.
Klary er skabt for at give uvildig rådgivning, uden økonomiske interesser i de anbefalinger vi kommer med.
Læs også: Sådan overvinder du dine største udfordringer som servicevirksomhed
Vi står gerne til rådighed for en gratis og uforpligtende snak om, hvad vi kan hjælpe dig med.